The Sun is Shining!! - Reisverslag uit Tampico, Mexico van Margo Smit - WaarBenJij.nu The Sun is Shining!! - Reisverslag uit Tampico, Mexico van Margo Smit - WaarBenJij.nu

The Sun is Shining!!

Door: Margo

Blijf op de hoogte en volg Margo

13 Juli 2008 | Mexico, Tampico

Ja je leest het goed! De regen heeft de laatste dagen weer plaats gemaakt voor de heerlijk brandende zon! Hier hebben we dan ook gelijk van genoten afgelopen weekend. Maar eerst eens de basis uitleggen waarom we hier nu eigenlijk werkelijk zijn: Studeren!

Studeren studeren studeren…
Ja ook het studeren hoort er hier (lees: hoofdzakelijk!!) bij. Dit lijkt misschien niet zo omdat ik er niet zoveel over praat in mijn weblog, maar we brengen toch echt de meeste tijd door op school. Hardstikke leerzaam natuurlijk, het is goed voor mijn engels en we hebben aardige leraren. Enrico en Blas Gibler. Blas vergezelt ons regelmatig wanneer we in de pauze een broodje gaan halen of ’s avonds met z´n allen wat gaan drinken.
Het grootste gedeelte van de dag bestaat echter uit logistiek, het vak wat de meeste studenten echter niet goed in de schoenen ligt. Later op de dag komt marketing, dit wordt door Blas gegeven, een Amerikaan die ons veel algemene kennis over Marketing bijbrengt. Het zijn dus dit maal niet meer alle strategietjes en modelletjes van Porter en Kotler etc. Als Blas begint te praten weet je dat je niet om exact half 1 aan je Torta kan zitten. Hij weet zelf nog niet waar hij het over wil gaan hebben, maar iedere les loopt weer minimaal 10 minuten uit omdat hij z’n verhaal niet af krijgt.
De Torta (Barbacoa, Ternera, Cochinita, de la Barde) is het broodje wat we iedere dag in de pauze naar binnen werken. Tegenover school zitten twee tentjes waar ze deze heerlijke broodjes verkopen. Dankzij ons halen ze in 5 weken de complete jaaromzet binnen.

Mexicaanse verjaardag
Er is er een jarig hoera hoera… klonk het luid toen we met de hele klas in de Friday’s zaten. Marcella vierde haar verjaardag onder het genot van een hapje en een drankje. Hierna kwamen de medewerkers van Friday’s een typisch Mexicaans verjaardagslied zingen. Ook waren ze allemaal verkleed op het typisch Mexicaans.

Potje pool
Nadat we uit de Friday’s terugkwamen waren onze gastouders (door Glen ook wel oppas genoemd) een fanatiek potje aan het poolen. Wij werden gelijk de entertainkamer ingesleept om een potje mee te spelen. Ik heb pas een keer eerder in m’n leven gepoold, dus je moet je niet teveel van het potje voorstellen haha. Ik zat met de vader in het team en Leanne met de grote broer. Deze twee mannen waren degenen die het potje nog een klein beetje boeiend wisten te maken, want wij schoten en natuurlijk geen bal in. Na drie potjes (waarvan Leanne 2x gewonnen heeft en ik maar 1x vonden we het wel weer welletjes en wilden gaan slapen. De gastfamilie bleven echter nog vrolijk door spelen. Nu snappen we dus ook waarom Mexicanen altijd die siësta houden. Iedere avond als wij thuis komen zitten zij nog vrolijk te klaverjassen of poolen of wat dan ook. Dit gaat altijd tot de late uurtjes door, terwijl ze wel weer om half 9 naast hun bed staan om ons naar school te brengen. Dit verdient toch wel een applausje.

MTV Deutschland
Met een camera bereik je alles, zo ook donderdagavond in Rush. We waren gaan stappen, en Rens had zijn camera op zak. Van de combinatie Europeaan met een camera werd handig gebruik gemaakt. Door zich voor te stellen als VJ Rens van MTV Germany, wist hij zich gemakkelijk binnen te lullen in de VIP room en de DJ room. Hier mocht hij een kiekje wagen met zijn camera (zie bewijzen op de Rens’tape). Ook heeft hij hier en daar een interviewtje afgenomen. Maar de knaller was nog wel dat MTV speciaal verwelkomt werd: Op het megascherm was plotseling met vurig rode letters de volgende tekst te zien : WILKOMMEN MTV DEUTSCHLAND!!!
En dat terwijl MTV er eigenlijk helemaal niet was…

Een eigen huis, een plek onder de zon
Mexicanen houden wel van mooie praatjes. Vorige week werden ons nog allemaal mooie dingen beloofd als een tripje naar Mexico-Stad of de USA. Maar ja, ik ben geen kilometer buiten Tampico geweest. Dit is een forse tegenvaller, maargoed hier zijn we ook maar weer al te goed overheen gekomen. We hebben met alle Hollanders en Mexicanen een strandhuisje gehuurd. Van tevoren waren er weinig positieve verhalen over dit huis: er zouden vier muren zijn en that’s it. Toen we echter eenmaal aankwamen (na een lange tijd van wachten en tranquillo tranquillo) was het een best spul. Een mooi stulpje met een BBQ (dit was het belangrijkste op de avond) en een dakterras.
Het strand hadden we ook al zeer snel gevonden. Toen we hier lagen hadden we pas echt het gevoel dat we in Mexico waren.. Op het strand, de palmbomen en strohutjes om ons heen en een heerlijke zee! Hier hebben we heerlijk gechilled.
Toen we al even lagen te chillen op het strand stroomde het ineens vol met vissers. Op allerlei ouderwetse manieren als met vangnetten en hengels probeerden ze allemaal een visje te vangen. Deze verkopen ze de volgende dag dan weer op de markt in Downtown.

Best prakkie
Ook de Mexicanen beginnen al een hartig woordje buiten de deur te spreken. Ja Engels doen ze al hartstikke goed natuurlijk, maar nu beginnen ze de Nederlandse taal ook bijna onder de knie te krijgen. Enkele voorbeelden:
- Flikker!!! (ja, dit is een zeer populaire!)
- Doe maar roestig!
- Heb ik wat van zje aan!
- Massel!!
- Aaight
- Best prakkie!
Nadine dacht ook de Spaanse taal onder de knie te hebben en even te willen opscheppen tegen docent Blas met de woorden ‘Puta Madre!!’. Door Blas werd dit echter niet heel tof gevonden…

Kant- en klaar!
Ook liepen we deze week weer door de Wal-Mart. Ineens zag ik een schap opduiken met allerlei bekende gerechten: de gerechten die wij iedere avond op ons bord krijgen! Onze gerechten van maandag t/m zondag lagen netjes naast elkaar uitgestald. Opeens viel alles op zijn plaats, iedere avond horen we weer de magnetron piepen. We eten al 4 weken lang kant- en klaar maaltijden uit de Wal-Mart! En wij iedere avond maar ‘ons mam’ complimenteren dat ze weer zo goed gekookt heeft…

• 13 Juli 2008 - 18:30

Lee:

Mande! Que pasa?
    Vamos a la playa?

Besos,
    Lee

• 14 Juli 2008 - 09:26

Tirz:

Lekker hoor die kant en klaar maaltijden! Zo te horen echte culinaire hoogstandjes ;)

Palmhutjes..strohutjes..strand..Klinkt niet verkeerd!
    Geniet van je laatste week.

xx

• 18 Juli 2008 - 18:34

Pris:

Zo Lee had natte sokken van jou ongelukje, hahah.
    Nou ik weet wat me te doen staat in Portugal....ik controleer de douche voordat we gaan slapen ;) haha.

Nou veel plezier nog deze laatste dagen en veel succes met de presentatie maandag. Ik geloof in jullie!

Tot snel

xxx Pris