Bocas del Toro - Reisverslag uit Carenero, Dominicaanse Republiek van Margo Smit - WaarBenJij.nu Bocas del Toro - Reisverslag uit Carenero, Dominicaanse Republiek van Margo Smit - WaarBenJij.nu

Bocas del Toro

Blijf op de hoogte en volg Margo

27 September 2014 | Dominicaanse Republiek, Carenero

Panama - Bocas del Toro

Gisteren zijn we op onze nieuwe plaats van bestemming aangekomen: Bocas del Toro. De grensovergang van Costa Rica naar Panama verliep verrassend soepel. Vantevoren hadden we ons uitreisbewijs al gehaald, dus we hoefden alleen door de verschillende paspoortcontroles heen en diverse stempels in ons paspoort te laten zetten. Tussen Costa Rica en Panama ligt een zeer krakkemikkige brug waar geen zwaar beladen bus overheen kan. De bus moest er dan ook leeg overheen en wij moesten wandelen. Het was hierbij oppassen voor de gaten aangezien er af en toe een plank loslag of miste. Deze brug deed me een beetje aan de Bridge on the Riverkwai denken qua uiterlijk en wandelervaring.

Na deze ervaring zetten we onze reis richting Isla Colon voort per bus en per boot. Eenmaal aangekomen zaten we direct weer in de heerlijke Carribische sfeer: alles in de omgeving vrolijk gekleurd, reggae(ton) muziek, alles tranquillo. We zijn meteen naar het strand gegaan en de eerste 'Panama' biertjes gedronken.

s 'Avonds zijn we na het eten naar een uitgaanstent gegaan. Dit was een prachtige locatie op zee: vanaf de bruggetjes had je prachtig zicht op het onderwaterleven in zee. Prachtig helder water met zeesterren, koraal, diverse vissen en kreeften. Ook was het ladysnight: gratis entree en alle drank met wodka was gratis voor de ladies. We zijn hier in het weekend, dus er waren voornamelijk locals aan het swingen. Wij stijve Hollanders hadden even een heel simpel armenzwaai-dansje, maar voor we het wisten hadden we een flash-mob opgezet en deden er tal van locals met ons mee. Kortom een mooie avond dus :)

Vandaag zijn we met schipper Luis de eilanden van Bocas del Toro gaan verkennen. Luis viste wat zeesterren en zeekomkommers uit het water die ik ook even vast heb gehouden. Dit was een apart gevoel, je voelde de wezens bewegen in je handen. Per boot hebben we dolfijnen gespot en we zijn gaan snorkelen. Ik heb zo'n 1,5 uur boven de koraalriffen gehangen. Prachtig helder water met een druk onderwaterleven. Veel vissen, zee-egels, zeekomkommers, koraal en in vele verschillende kleuren en maten.
Uiteindelijk hebben we nog een stukje door de jungle gewandeld en een fel oranje kikkertje gezien. Als afsluiter zijn we op een heerlijk bountystrand beland.

Morgenochtend ga ik nog even naar Seastar Beach zeesterren kijken en chillen. Hierna zullen we verder afreizen naar Boquete. Nu eerst weer het nachtleven van Bocas in.

Bocas del Toro: je bent geweldig!