VARKENS ZIJN MOOI... - Reisverslag uit Tampico, Mexico van Margo Smit - WaarBenJij.nu VARKENS ZIJN MOOI... - Reisverslag uit Tampico, Mexico van Margo Smit - WaarBenJij.nu

VARKENS ZIJN MOOI...

Door: Margo

Blijf op de hoogte en volg Margo

26 Juni 2008 | Mexico, Tampico

Hier ben ik dan weer met mijn nieuwe avonturen. Nou en er zijn wel wat dingen gebeurt ondertussen.

Frijoles
Zo begint de dag iedere keer weer met een kwak Frijoles op ons bord, dit zijn gemalen bonen. Nou en de mensen die mij een klein beetje kennen weten dat ik een bloedhekel heb aan bonen. Maargoed, om me maar aan te passen aan de cultuur (Crosscultural management kennis toepassen), eet ik het allemaal maar netjes op. Want ja, we moeten nog 4 weken met die mensen in huis zitten.

Su madre
Maarja, het ontbijt is heus niet het ergste, wat we dagen lang DACHTEN dat we zeiden, dat het eten lekker smaakt, kan toch eigenlijk niet door de bocht. Tsja, onze uitspraak van Spaans is toch niet te vergelijken als hoe die Mexicanen dat hier doen. Wij halen de 's' en 'tsj' zo wel eens door elkaar. We zeggen: Ha cocina (uitspraak: kotsjiena) muy bonito. Maarja, het moet eigenlijk 'kosina' zijn. Dit betekent toch geheel iets anders... Wij geven het varken een compliment in plaats van de keuken...
De volgende blunders schamen we ons toch wel hevig voor. Tsja, welke idioot maakt de Spaanse betekenissen dan ook weer anders als de Mexicanen kan je je afvragen.. Leanne en ik begonnen tegen onze 'broer' over zijn moeder, waar z'n moeder overigens bij stond. Onze vertaling hiervan was 'su madre'. Wij dachten gewoon: jouw moeder. Moeders begint te lachen, maar de broer zit van ooo oooo dat kan echt niet!! Wij snappen er nu geen hol meer van, we zeggen toch alleen maar 'je moeder...'?
Vervolgens zitten we bij Geraro in de auto en vraag ik nogmaals wat 'su madre' betekent. Hij deed nogal moeilijk over de betekenis maar er kwam uiteindelijk uit dat het soort van hoerenkast betekent... OEPS!!

Masselll!!!
Nu we erachter zijn gekomen wat waar wij die moeder allemaal ongemerkt voor uitschelden gaan we de Mexicanen ook maar eens een lesje Nederlands geven. Wees gerust, we houden het allemaal beschaafd. We hebben ze gedag leren zeggen: Mazzel!! Dus nu iedere keer als we weggaan is het MAZZEL!!! Zelfs de vader begint er al mee. Ook hebben we ze AIGHT geleerd, inclusief de handbeweging, AAAIGHT!! Best gezellig dus!

Universiteit
Van de week was ook onze eerste schooldag. Het is een erg mooie universiteit. We hebben les van Enrico, een 70 jaar oude Mexicaan. Een erg vriendelijke man en hij legt alles duidelijk uit. Hij geeft de vakken Marketing, Logistics en International law. De vakken zijn tot nu toe goed te volgen, ook al is het in het engels. Het meeste is tot nu toe herhaling voor ons.
Ook kwam Ria Slingerland van de week nog een lesje Crosscultural Management geven. Was wel interessant om de verschillen tussen de Mexicaanse en Nederlandse cultuur te bekijken. Zo zijn we er achter gekomen dat deze culturen erg verschillen (zie onze eigen ervaringen onder het kopje Crosscultur Management)
Nou en toen we op school naar de wc gingen, we hebben in onze broek gezeken van het lachen. De wc hokjes zijn gemaakt op kleine Mexicaantjes, niet op ons, grote Hollandse gezonde meiden. We stonden dus allemaal in een wc hokje, kan je zo over het hokje kijken wat je buurvrouw in de pot legt...

Sloppen
We hebben kennisgemaakt met de vriendin van Gerano. In haar huis. Hier is echt goed het verschil tussen arm en rijk te herkennen. Echt bizar. We kwamen het huis binnen en werden meteen gastvrij ontvangen. Hardstikke lief natuurlijk. Toen moesten we dus op de bank gaan zitten. Ik bleef nog even staan met de gedachte dat ik dus echt niet op dat smerige ding ging zitten he! Maarjs het moest wel. De moeder sleept meteen overal ventilatoren vandaan en zet die midden in ons gezicht te blazen. Lekker, zo`n ventilator voor je neus waar de veiligheidskap van ontbreekt..
maargoed we hebben het overleefd. Toen we op die bank zaten begon echt alles te kriebelen, het was gewoon echt niet fris. Maar het bizarre was, ze hebben wel een mega dikke flatscreen tv met dolby surround! Het is hier echt zo`n vreemde cultuur he..
Maargoed, de moeder was zo gastvrij om ons uit te nodigen om te komen eten als `onze ouders` op vakantie zijn. Lief aangeboden, maar ik prefereer toch meer naar een BurgerKing Whopper with dubble cheese als een maaltijd gekookt in dat huis...

Shoppen!!
Jaja ze kunnen hier zelfs goed shoppen! Gerano nam zijn vriendin en ons mee naar Liverpool, een winkel wat te vergelijken is met de Bijenkorf. Was echt mooi daar. En cheap!! Die prijzen kennen wij in Nederland niet voor die spullen hoor! Maarja, Mexicaanse mannen zijn echt typisch mannen. Leanne en ik waren lekker naar al die dingen aan het kijken, loopt Gerano achter ons met z`n handen in de zakken te bellen. Dus we hebben er maar niet te lang rondgelopen.

Bios
Na het shoppen gingen we met z`n viertjes naar de bios. De bios hier is te vergelijken met die van Rotterdam. We zouden eerst naar Kungfu Panda gaan, maarja die was Spaans ingesproken. Daar hebben Leanne en ik niet heel veel aan. Dus toen werd het What happens in Vegas. Engels gesproken en spaans ondertiteld. Was leuke film en ook goed te volgen voor ons.

Bikinibui
Nou en woensdagmiddag waren we vrij van school. Wij hadden dus het strakke plan getrokken om naar het strand te gaan. Na wat vervoersprobleempjes gingen we mee in zo'n auto met achterop een bak. Daar werden wij in geladen. Nou dat was echt vet! Haren in de wind en karren maar!
Eenmaal op het strand was het heerlijk weer, tot die dikke donkere wolk voor de zon kwam en het begon te plenzen als een idioot! Nou ja, toen stonden we daar in ons bikinitje. Dat had ook wel wat moet ik zeggen hoor. Om de gezelligheid er maar in de houden gingen we maar de regendans doen.
Toch waren we de regen snel zat en gingen toen maar weer (ja dit keer in een dichte auto) naar huis toe.

Krokodillenvaren
Na weer bij te zijn gekomen van het strand gingen we naar Fernando`s casa. Dit is zo langzamerhand de verzamelplaats voor iedereen geworden. Hier heb ik mijn debuut gemaakt op de echte Spaanse gitaar. Wat ik er verder van bakte is overigens niet belangrijk voor jullie haha.
Na een uurtje trokken we er met z`n allen op uit om richting boot te gaan. Nou toen ik dat ding zag, was echt een vlot met een hekje en een bar erop. Maargoed ik heb erop durven stappen. Tijdens zonsondergang gingen we dus varen. Esta muy bonito! Met een drankje erbij namen we tegelijkertijd afscheid van Ria Slingerland. En ook van de muggen die we verdelgden met anti-muggenspul. Dit was een geslaagd ritje op de boot. Vervolgens gingen we naar een restaurant waar we maar ff wat gingen eten onder het genot van een potje domino. Wat slappe verhalen erbij en dat maakte de avond weer compleet.

Nou jullie gaan weer meer van me horen.

Adios!!

  • 26 Juni 2008 - 17:15

    Priscilla:

    O O, wat een belevingen allemaal. Ik zit me hier echt rot te lachten achter de pc. Echt leuk om dit te lezen. Nu maak je de echte cultuurverschillen eens mee haha

    xx

  • 27 Juni 2008 - 13:58

    Yvonne:

    Ik denk dat ik ook ontslag neem bij de super, je doet het een stuk beter dan mij :P!
    Super dat je dit mag mee maken, geniet ervan!

    xx Yvonne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margo

Actief sinds 24 Mei 2008
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 9861

Voorgaande reizen:

14 September 2014 - 04 Oktober 2014

Costa Rica & Panama

18 Augustus 2013 - 07 September 2013

Noord-Thailand

21 Juni 2008 - 23 Juli 2008

Summercourse Tampico

Landen bezocht: